Dvojni doktorat poznat je pod francuskim nazivom „cotutelle“, budući da praksa dvojnog međunarodnog sumentorstva potječe s francuskih sveučilišta, otkuda su je preuzele i druge zemlje. O međunarodnom dvojnom doktoratu (Cotutelle de thèse/Joint PhD Thesis Supervision) govorimo kada doktorand upiše doktorski studij na dva različita sveučilišta, iz dvije zemlje, te uz superviziju dva mentora s tih sveučilišta radi jedan doktorski rad.
Preduvjet dvojnom doktoratu jest sporazum. Za svakog se pojedinog doktoranda potpisuje sporazum o dvojnom doktoratu koji predstavlja temeljni akt kojim su utvrđeni uvjeti i postupak provedbe međunarodnog dvojnog doktorata. Dva sveučilišta mogu potpisati i opći sporazum o suradnji, međutim on nije preduvjet za potpisivanje pojedinačnog sporazuma za određenog doktoranda. Dva sveučilišta koja potpišu sporazum o dvojnom doktoratu obvezuju se da će usko surađivati na praćenju, mentorstvu i ocjenjivanju dotičnog doktoranda te da će priznati one dijelove doktorskog rada koje doktorand izradi na drugom sveučilištu. Svako od dva sveučilišta doktorandu će dodijeliti doktorsku titulu/diplomu za jedan doktorski rad koji će doktorand izraditi na oba sveučilišta.
Doktorand s dvojnim doktoratom kroz svoj doktorski rad intenzivno upoznaje znanstveno-istraživačke sustave dviju različitih zemalja i time stječe dodatne kvalifikacije koje uključuju i bolje poznavanje stranog jezika i strane kulture. Budući da doktorand obranom doktorskog rada dobiva i dvije diplome, raste i njegova konkurentnost na tržištu rada.
ADMINISTRATIVNI MODALITETI DVOJNOG DOKTORATA
PROVEDBA I OBRANA DVOJNOG DOKTORATA
POKRIVANJE TROŠKOVA PUTOVANJA MENTORA I ČLANOVA POVJERENSTVA ZA OBRANU DVOJNOG DOKTORATA
Zahtjev za pokrivanje troškova putovanja mentora i članova komisije upućuje se u tekućoj kalendarskoj godini za narednu kalendarsku godinu putem:
Zahtjeva za pokrivanje troškova putovanja članova Povjerenstva za obranu dvojnog doktorata
Putni troškovi odobravaju se isključivo prema onome što je dogovoreno u pojedinom sporazumu o dvojnom doktoratu.
Za postupak refundacije odobrenih putnih troškova potrebno je dostaviti ispunjene obrasce:
1. ZAHTJEV za povrat putnih troškova člana povjerenstva za obranu dvojnog doktorata
2. TROŠKOVNIK - povrat putnih troškova člana povjerenstva za obranu dvojnog doktorata
Postupak stjecanja dvojnog doktorata pokreće se sklapanjem sporazuma između Sveučilišta u Zagrebu i partnerskog sveučilišta (s kojim je doktorand uz pomoć mentora ostvario mogućnost suradnje). Sporazum sastavlja Sveučilište u Zagrebu, Ured za doktorske studije i programe ili inozemna partnerska institucija. Potpisivanju sporazuma prethodi odobrenje Fakultetskog vijeća sastavnice na kojoj je doktorand upisan na doktorski studij (Odluka o prihvaćanju sporazuma o cotutelleu). Nakon toga, administrativno osoblje sastavnice šalje potpisani sporazum (potpis dekana, mentora i doktoranda), s priloženom Odlukom Fakultetskog vijeća te potvrdom da je doktorand upisan na doktorski studij u akademskoj godini sklapanja sporazuma Uredu za doktorske studije i programe. Ured pregledava dokumentaciju te prosljeđuje na potpis Rektoru.
Na temelju upućenog zahtjeva za pokretanje postupka stjecanja dvojnog doktorata (zahtjev šalje referada sastavnice Uredu za doktorske studije i programe s priloženom potvrdom o doktorandovom statusu) Ured za doktorske studije i programe sastavlja sporazum te ga šalje na odobrenje partnerskoj instituciji. Nakon što partnerska institucija odobri tekst sporazuma, Ured za doktorske studije šalje sporazum sastavnici, na odobrenje Fakultetskog vijeća. Ako Fakultetsko vijeće odobri sporazum, sporazum (koji su potpisali dekan, mentor i doktorand), uz priloženu Odluku Fakultetskog vijeća, se šalje Uredu za doktorske studije i programe koji ga prosljeđuje na potpis Rektoru. Sporazum koji su potpisali predstavnici Sveučilišta u Zagrebu, Ured za doktorske studije i programe prosljeđuje na partnersku instituciju. Nakon što sporazum potpišu predstavnici partnerske institucije, svaka institucija arhivira potpisani primjerak sporazuma.
Na temelju upućenog zahtjeva za pokretanje postupka stjecanja dvojnog doktorata (zahtjev šalje referada sastavnice Uredu za doktorske studije i programe s priloženom potvrdom o doktorandovom statusu) Ured za doktorske studije i programe pregledava sporazum koji predlaže partnersko sveučilište. Ako je tekst predloženog sporazuma u redu, Ured za doktorske studije i programe šalje sporazum sastavnici kako bi ga odobrilo Fakultetsko vijeće. Nakon što je sporazum odobrilo Fakultetsko vijeće sastavnice, Ured za doktorske studije i programe obavještava partnersku instituciju te započinje proces kako bi predstavnici obaju sveučilišta potpisali sporazum.
Da bi se započeo postupak uređivanja sporazuma potrebno je sljedeće:
1. Potvrda o statusu doktoranda (obavezno koristiti navedeni obrazac)
Doktorand mora biti upisan na doktorski studij Sveučilišta u Zagrebu u skladu sa svim pravilima i uvjetima koja vrijede za sve doktorande i u skladu sa Zakonom. Kandidati s inozemnom diplomom moraju proći postupak priznavanja akademskih kvalifikacija (HR - ENG).
2. Zahtjev za pokretanje postupka stjecanja dvojnog doktorata
3. Izrađen plan studijskih obveza koje kandidat mora izvršiti na svakoj partnerskoj instituciji
Obveze koje kandidat mora izvršiti tijekom studijskog programa na svakoj instituciji dogovaraju se između partnerskih institucija. Određene obveze, ukoliko su podudarne s obvezama/programom na partnerskoj instituciji, mogu se priznati na obje institucije. Kandidatu se ne može propisati manje obveza od onoga što imaju svi ostali kandidati na doktorskome studiju i što je propisano pravilnikom doktorskog studija na koji je kandidat upisan. Kandidatu se, ukoliko programi nisu dovoljno kompatibilni, može propisati i više studijskih obveza, nego što bi to imao da pohađa samo jedan doktorski studij, a u skladu s pravilnikom fakulteta tj. obvezama koje su određene za pojedini studijski program. Plan obveza mora prihvatiti nadležno tijelo fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, na kojem je kandidat upisao doktorski studij.
Da bi se započeo postupak potpisivanja sporazuma potrebno je sljedeće:
4. Odluka Fakultetskog vijeća sastavnice kojim se prihvaća postupak pokretanja dvojnog doktorata
5. Uređen sporazum o dvojnom doktoratu koji su potpisali dekan, mentor i doktorand
Dokumentacija se priprema u suradnji s mentorom i voditeljem studija. Ono što je iznimno važno je komunicakcija s partnerskom institucijom – u početku se ona bazira na suradnji i komunikaciji između mentora s obiju partnerskih institucija, a da bi se dogovorili detalji programa za svakoga doktoranda. Tijekom potpisivanja sporazuma, a još više tijekom vođenja doktoranda kroz studij važna je komunikacija oba mentora s doktorandima i njihovim institucijama te komunikacija između fakultetskih službi koje vode dokumentaciju na partnerskim institucijama.
Kontakt: Ured za doktorske studije i programe
Pravilnici prema kojima se uređuju sporazumi o dvojnim doktoratima:
1. Pravilnik o doktorskim studijima na Sveučilištu u Zagrebu
Sastavnice prate napredak doktoranda tijekom doktorskog studija u okviru postupka stjecanja dvojnog doktorata na isti način na koji to rade za sve svoje doktorande. Sva dokumentacija za pojedinog kandidata koji je u postupku stjecanja dvojnog doktorata mora biti arhivirana i na Sveučilištu u Zagrebu.
Mentori te sam doktorand trebaju obavještavati obje partnerske institucije o napretku na doktorskom studiju. Doktorand je dužan pravovremeno se informirati o svojim obvezama na obje partnerske institucije te izvršavati iste.
• Upisivanje u Online bazu doktoranada – OBAD
Doktorand u postupku stjecanja dvojnog doktorata upisuje se u OBAD u koji unosi tražene podatke i ispunjava propisane obrasce dr. sc. 01 (obrazac za prihvaćanje prijedloga teme i mentora) i dr. sc. 04. (godišnji doktorandov izvještaj).
• Izvještaj oba mentora o radu doktoranda
Oba mentora ispunjavaju godišnji izvještaj o radu doktoranda (svaki mentor ispunjava svoj izvještaj) te ga dostavljaju poslijediplomskoj referadi fakulteta Sveučilišta u Zagrebu na kojem je doktorand upisan na doktorski studij. Mentor sa Sveučilišta u Zagrebu i doktorand dužni su uputiti mentora s partnerske institucije o toj obavezi.
Godišnji izvještaj mentora o radu s doktorandom (dr. sc. / dr. art. 05 na hrvatskom i engleskom) može se preuzeti ovdje.
Izgled doktorskog rada propisan je obrascem dr. sc./dr. art. 08. (obrasci se mogu preuzeti ovdje). Ukoliko partnerska institucija zahtjeva da se tiskani doktorski radovi predaju prema propisanim pravilima njihove institucije, potrebno je paziti na sljedeće:
- da su na doktorskom radu navedeni nazivi obje partnerske institucije
- da doktorski rad obavezno sadržava duži sažetak na hrvatskom jeziku
Da bi se pokrenuo postupak izdavanja diplome Sveučilišta u Zagrebu, fakultetska služba na kojoj je doktorand upisan na doktorski studij Sveučilišta u Zagrebu, treba Uredu za doktorate i promocije dostaviti sljedeću dokumentaciju:
- originalni Zapisnik o ocjeni doktorske disertacije;
- prijevod Zapisnika o ocjeni na hrvatskom jeziku (ovjereni prijevod);
- originalni Zapisnik o obrani disertacije;
- prijevod Zapisnika o obrani disertacije na hrvatskom jeziku (ovjereni prijevod).
Doktori su dužni dostaviti sastavnici doktorat u roku od 15 dana nakon obrane.
Također, doktori se trebaju upisati u web aplikaciju www.unizg.hr/doktorati/ u roku od 15 dana (aplikaciji se pristupa putem AAI@EduHr elektroničkog identiteta). Ovo se odnosi i na one doktore koji ne žele sudjelovati na promociji.