Sveučilišni dan kvalitete, osmi po redu, održan je 28. studenoga 2024. u auli Sveučilišta u Zagrebu. Tema ovogodišnjega Sveučilišnoga dana kvalitete bila je Sveučilište u digitalno doba: umjetna inteligencija u visokom obrazovanju. Korištenje umjetne inteligencije u obrazovanju danas je dio obrazovnog procesa koje otvara velike mogućnosti za efikasniju i kvalitetniju nastavu, ali je istodobno praćeno nizom izazova kao što su etička pitanja, zaštita privatnosti i sigurnosti, potencijalne pristranosti u algoritmima te mogućnost zamjene nastavnika automatizacijom procesa poučavanja.
„Za svaku izvrsnost neophodna je kvaliteta. Naš Odbor za upravljanje kvalitetom brine i osigurava kvalitetu nastavnoga, znanstvenoga, umjetničkoga, istraživačkoga i stručnoga rada na Sveučilištu i sastavljen je od prodekana i dekana, stručnjacima za studijske programe. Ova tema o primjeni umjetne inteligencije u visokom obrazovanju od iznimne je važnosti. Vjerujem da će nam današnji sudionici rasprave, naše kolegice i kolege na temelju svoga iskustva ukazati i skrenuti pozornost na probleme s kojima se susreću te dati neke smjernice koje će nam pomoći u kreiranju programa, rekao je na otvaranju događanja rektor prof. dr. sc. Stjepan Lakušić.
„Prvi puta na razini Sveučilišta u Zagrebu raspravljamo o umjetnoj inteligenciji koja je nezaobilazna i sveprisutna u našim životima, pa tako i u nastavnom procesu. U tom smislu otvara se niz pitanja i izazova, mogućnosti i koristi, uključujući i pitanja etičnosti. U idućem razdoblju Sveučilište namjerava ovu temu istaknuti kao centralnu, u skladu s našim motom 'Studenti u središtu' “, istaknula je prorektorica za upravljanje kvalitetom i etiku prof. dr. sc. Anamarija Musa.
Na panel raspravi koja je uslijedila sudjelovali su stručnjaci iz različitih područja: akademik Bojan Jerbić, professor emeritus Fakulteta strojarstva i brodogradnje, doc. dr. sc. Marko Horvat s Fakulteta elektrotehnike i računarstva, prof. dr. sc. Romana Matanovac Vučković s Pravnoga fakulteta, izv. prof. dr. sc. Zlatko Stapić s Fakulteta organizacije i informatike u Varaždinu, izv. prof. dr. sc. Mirza Žižak s Medicinskog fakulteta i izv. prof. dr. sc. Nina Pavlin Bernardić s Filozofskoga fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.
Akademik Jerbić je na samom početku istaknuo: „Tehnologiju i znanost ne možemo zaustaviti, ali moramo biti svjesni da je dio našega obrazovnoga sustava i dio svakodnevnice, i moramo reagirati… humani aspekt treba nadopuniti onaj tehnički“. Docent Horvat s FER-a je objasnio da se radi o statističkom stroju koji samo podsjeća na pravu osobu i da imamo dojam da razumije što govori, ali zapravo se radi o milijardama parametara.“
Koliko je važno osigurati da se umjetna inteligencija na odgovoran i etičan način koristi u obrazovnim okruženjima govorila je prof. dr. sc. Romana Matanovac Vučković s Pravnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu. „Važno je jako dobro razumjeti način funkcioniranja umjetne inteligencije kada govorimo o intelektualnom vlasništvu. Uz to, treba znati razumjeti proces stvaranja u čovjeku i proces generiranja sadržaja kako to danas radi umjetna inteligencija. Uvijek treba imati na umu da znanje uključuje odnos osobe prema sadržaju.“
Prof. Stapić i prof. Pavlin Bernardić govorili su o korištenju umjetne inteligencije u svojoj praksi sa studentima i o izazovima s kojima se nose, uključujući sustavni pristup primjeni umjetne inteligencije u nastavi, dok je prof. Žižak objasnio i pozitivne mogućnosti upotrebe takve vrste inteligencije u nastavi u medicini, poput simuliranja razgovora s pacijentima, prepoznavanja nekih veza među dijagnozama i slično.
Na ovogodišnjem Sveučilišnom danu kvalitete sudionici iznimno zanimljivoga panela su govorili o brojnim izazovima koji dolaze razvojem i upotrebom umjetne inteligencije u visokom obrazovanju, raspravljali kako njezina upotreba utječe na metode i ishode učenja i poučavanja, koja se etička pitanja pritom otvaraju, te što je potrebno poduzeti za osiguravanje kvalitete. Dotaknulo se i korištenja takve vrste inteligencije u korist kapitala i individualnih interesa te brojnih pitanja pravednosti, diskriminacije i slično. Nazočnima su ponuđene razne perspektive i otvorena brojna pitanja na koja će biti potrebno dati odgovore u skoroj budućnosti.