CDIO (Conceive – Design – Implement – Operate) predstavlja inovativni obrazovni okvir za stvaranje nove generacije inženjera koji su sposobni zamisliti, projektirati, implementirati i upravljati složenim inženjerskim proizvodima, procesima i sustavima s dodanom vrijednošću u modernom, timskom okruženju. CDIO platforma daje okvir za planiranje, razvoj i unaprjeđenje studijskih programa kroz implementaciju razvijenih i definiranih standarda i programa školovanja inženjera.
Na početku događanja rektor Sveučilišta u Zagrebu prof. dr. sc. Stjepan Lakušić istaknuo je da Sveučilište u Zagrebu zadnje dvije godine ulaže velike napore u modernizaciju postojećih, te stvaranje novih studijskih programa koji će moći odgovoriti na aktualne potrebe novoga vremena u kojem živimo. „CDIO inicijativa je snažna platforma koja osigurava kvalitetno planiranje, razvoj i unapređenje studijskih programa koji će osigurati obrazovanje stručnjaka koji su sposobni svoje vještine primijeniti za razvoj ekonomskih, ekoloških i društveno prihvatljivih rješenja. U unaprjeđenju studijskih programa veliku pomoć će svakako pružiti Gospodarski savjet, gdje će se kroz izravnu međusobnu komunikaciju čuti što gospodarstvo treba od akademske zajednice te kako možemo još aktivnije pomoći razvoju hrvatskoga gospodarstva i društva. Prvenstveno kroz znanja koja akademska zajednica ima, ali i kroz razvijanje tehnologija koje su potrebne gospodarstvu, a sve kako bismo zajedničkim naporima stvorili konkurentnije i prosperitetnije društvo u kojem će budući stručnjaci koje obrazujemo sutra raditi.“
Rekavši kako je prije desetak dana CDIO inicijativa predstavljena članovima Gospodarskoga savjeta, rektor je izrazio uvjerenje da će implementacija toga novoga inovativnoga obrazovnoga okvira pridonijeti kvaliteti znanja i vještina mladih ljudi koji sa Sveučilišta u Zagrebu ulaze na tržište rada. Također, istaknuo je i nekoliko pozitivnih inicijativa resornoga Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih u području cjeloživotnoga obrazovanja na temelju Hrvatskoga kvalifikacijskoga okvira, čime su stvoreni preduvjeti za unaprjeđenje studijskih programa koji će pratiti stvarne potrebe gospodarstva.
„Sveučilište u Zagrebu ima dugu tradiciju obrazovanja i istraživanja u tehničkom području koje seže 100 i više godina u prošlost. Riječ je o snažnim fakultetima koji se kao obrazovne i znanstvene institucije grade dugi niz godina. Njihova se iskustva i znanja moraju još cjelovitije predstaviti gospodarstvu, a obrazovni procesi kontinuirano unaprjeđivati, u čemu će nam sigurno pomoći CDIO obrazovni okvir.“, rekao je rektor.
U ime Gospodarskoga savjeta skupu se obratio predsjednik Uprave tvrtke Končar – Elektroindustrija d.d. mr. sc. Gordan Kolak, zamjenik predsjednice toga sveučilišnoga tijela.
„Spoj akademske zajednice, gospodarstva i javnoga sektora nužan je za daljnji razvoj naše zemlje. Ta suradnja može stvoriti nove poticaje razvoja gospodarstva i društva jer je put od ideje, konkretnoga dizajna, implementacije i njezine provedbe u praksi, pa sve do ostvarivanja ekonomskoga benefita, jako dug i složen, a ni jedan ga dionik ne može samostalno provesti.“
Istaknuvši dobru suradnju koju već sada tehnički fakulteti Sveučilišta u Zagrebu ostvaruju s gospodarstvom, mr. sc. Gordan Kolak rekao je kako Gospodarski savjet smatra da je pristupanje Sveučilišta CDIO inicijativi velik iskorak. „Uvjeren sam kako je ova inicijativa ne samo alat za modernizaciju studijskih programa, nego i ključna platforma za bolje povezivanje akademske zajednice s gospodarskim sektorom, osobito u području istraživanja i razvoja tehničkih znanja i tehnologija.“
Skupu se potom obratio predstavnik CDIO-a, profesor Juha Kontio, dekan Fakulteta inženjerstva i poslovanja Sveučilišta primijenjenih znanosti u Turku u Finskoj. Istaknuvši kako svako sveučilište ima svoju istraživačku i obrazovnu kulturu te djeluje u specifičnom okruženju koje je različito, profesor Kontio je rekao da CDIO predstavlja adaptabilan okvir koji omogućava da se specifična načela i elementi ugrađuju u sveučilišni sustav obrazovanja s obzirom na te institucionalne posebnosti. „CDIO vas potiče da i dalje njegujete način obrazovanja koji ste razvili, uz istovremenu implementaciju specifičnih elemenata koji će unaprijediti obrazovni proces i znanja stručnjaka koji izlaze sa studija.“
U nastavku skupa, profesor Kontio i profesor Reidar Lyng iz Centra za razvoj obrazovanja u znanosti i inženjerstvu pri Fakultetu prirodnih znanosti Norveškoga sveučilišta za znanost i tehnologiju u Trondheimu, predstavili su CDIO inicijativu s naglaskom na suradnju s gospodarstvom. Uslijedilo je izlaganje prorektora za inovacije, transfer tehnologije i suradnju s gospodarstvom Sveučilišta u Zagrebu prof. dr. sc. Tomislava Josipa Mlinarića koji je govorio o razlozima i ciljevima pridruživanja Sveučilišta CDIO inicijativi.
U nastavku je održan panel na kojem su sudjelovali predstavnici Sveučilišta, Gospodarskoga savjeta i CDIO inicijative, a moderirala ga je Zrinka Grancarić, urednica i novinarka HRT-a. Naglasak u raspravi bio je na sustavnom unaprjeđivanju obrazovnih procesa u funkciji tržišta, mogućnostima provedbe CDIO standarda, načinima prilagodbe te o iskustvima iz drugih zemalja koje su sudionice ove inicijative.
„Sveučilište kao integrirajuća institucija s reputacijskim kapitalom mora pokretati velike promjene na razini sustava. Dakako, tu mislim i na suradnju među sastavnicama Sveučilišta i na njihovu komunikaciju kako bi realizirali različite projekte. Kao društvo moramo biti spremni i sposobni brzo reagirati. Poslovi će se vrlo brzo automatizirati, čitavo tržište rada mijenjat će se u sljedećim godinama, a opstat će samo oni koji kontinuirano uče i ulažu u svoje obrazovanje. Učenje je njima radost, nije opterećenje, i zato mogu napredovati“, naglasio je prorektor za inovacije, transfer tehnologije i suradnju s gospodarstvom prof. dr. sc. Tomislav Josip Mlinarić
Suradnja nekih fakulteta s partnerima u gospodarstvu već je ostvarena i realizirani su vrijedni projekti orijentirani na održivosti, obnovljive izvore energije i energetsku učinkovitost.
„Prije svega ključna je ustrajnost u želji da se mijenjamo. Za provedbu ove inicijative potrebno je biti odgovoran, ustrajan, vrlo temeljit i argumentiran jer bez tih postavki nema napretka.“, istaknuo je Marko Remenar, predsjednik Uprave Adris grupe d. d.
Suradnju Sveučilišta s partnerima u gospodarstvu potrebno je osnažiti kroz konkretne aktivnosti, uz istovremeno jačanje istraživačkoga potencijala Sveučilišta. „Posljednjih su godina velika sredstva osigurana za istraživanje i znanost. Bilo je neminovno da industrijski partneri i znanstvenici surađuju na obostranu korist. Projekti koji su imali multiplikacijski učinak i veći učinak na društvena gospodarstva bili su najbolje ocijenjeni.“, rekao je prof. dr. sc. Ante Jukić, dekan Fakulteta kemijskoga inženjerstva i tehnologije i predsjednik Povjerenstva za inovacije, transfer tehnologije i suradnju s gospodarstvom Sveučilišta u Zagrebu.
S obzirom da CDIO predstavlja inovativni obrazovni okvir za stvaranje nove generacije inženjera važno je osigurati i zakone i propise koji će osigurati da se on može provoditi. „Ako usporedimo iskustva Sveučilišta u Zagrebu u provedbi strateških ciljeva ove inicijative s iskustvima koja smo stekli u Švedskoj i Norveškoj, istaknuo bih kako smo uvijek pri provedbi postavljali ključno pitanje, a to je koji cilj želimo postići ovom inovacijom. Za ostvarenje cilja važno je da su propisi koje donosi država usklađeni i da nema puno papirologije i praznoga hoda do realizacije.“, naglasio je profesor Reidar Lyng s Fakulteta prirodnih znanosti Norveškoga sveučilišta za znanost i tehnologiju u Trondheimu.
„Ono čemu mi stremimo je da budemo u svjetskim razmjerima konkurentni, a to jedino možemo ako dobro razumijemo suvremene procese. Stoga ovom inicijativom želimo ostvariti dobrobit i za gospodarstvo i za Sveučilište, ali i za zajednicu općenito.“, rekao je Stjepan Roglić, potpredsjednik Nadzornoga odbora Orbico grupe, član Gospodarskoga savjeta Sveučilišta u Zagrebu.
U nastavku programa održana je radionica koja je organizirana kako bi se sastavnice Sveučilišta koje obrazuju stručnjake u području inženjerske struke potaknulo da načela CDIO inicijative implementiraju u pripremu novih, kao i u proces modernizacije postojećih studijskih programa.